Kan hjemmehjælpen uden min tilladelse sende en observatør?

06-04-2022

Spørgsmål:

Jeg har 2 spørgsmål

1) Kan hjemmehjælpen kræve, at jeg skal ind på deres klinik for at få skiftet elektroder i forbindelse med Optune behandling?

2) Kan hjemmehjælpen uden min tilladelse sende en observatør med hjælperen, der skifter elektroder, når jeg grundet coronasmitte og tiltagende influenzasmitte ikke ønsker mere end 1 person i mit hjem udover mig selv?

Svar:

Kære spørger

Dit første spørgsmål ligger desværre udenfor mine kompetencer. Jeg er ikke bekendt med Optune-behandling og kan ikke svare på, hvor eller hvordan, der skal skiftes elektroder.

Mht. besøg i dit hjem er det din beslutning, hvem der må komme der. Hvis der er behov for 2 personer for at udføre f.eks. pleje i hjemmet, skal du være opmærksom på, at plejen måske ikke kan udføres, hvis du ikke ønsker at lukke det nødvendige personale ind. I det tilfælde, at kommunen ønsker at sende en observatør, skal du spørges, om du vil give tilladelse til dette. Ønsker du ikke det, bør det ikke have konsekvenser for dig – dog med det forbehold jeg har nævnt ovenfor.

Bedste hilsner
Bente Toth Mouritzen, socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter