Kan man som pårørende få godtgørelse, hvis man tager fri fra arbejde for at tage med til undersøgelse?

09-01-2023

Spørgsmål:

Jeg har fået fortalt, man som pårørende kan modtage 85 kr. pr gang, hvis man er i arbejde og tager fri til at tage med til undersøgelse... er det korrekt?

Svar:

Kære spørger

Det er desværre ikke korrekt. Som pårørende til en voksen har man ikke ret til fri eller godtgørelse, når man ledsager til undersøgelser og lign. Hvis man ledsager et barn under 18 år, er der andre regler.

Bente Toth Mouritzen
Socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter