Anmeldelse af digtsamling "Min nye gamle hjerne. Usynligt syg"

30-09-2020
Hjernetumorpatient Pernille Kørner Thidemann Nielsen fra Aarhus har skrevet en digtsamling, der sætter ord på, hvordan det føles pludselig at være en anden, men med samme kerne. Vi har læst digtsamlingen, der gør stort indtryk.

Når man pludselig er en anden, men med samme kerne

Jeg lukker bogen og tænker: Har hun smuglæst mine dagbogsskriblerier? Har hun lyttet med på mit natlige tankemylder? Har hun været vidne til mine tudeture?

Det er Pernille Kørner Thidemann Nielsen, som jeg har svært mistænkt for at have været med på en kigger ind i mine tanker, for det er præcis den oplevelse, jeg sidder tilbage med efter at have læst hendes digtsamling “Min Nye Gamle Hjerne. Usynligt syg.”

Pernille Kørner Thidemann Nielsen fik efter et epileptisk krampeanfald kort tid før sin fyrre års fødselsdag for halvandet år siden konstateret en hjernetumor, et meningiom, og hun har nu valgt at udgive de digte, som hun har skrevet gennem hele forløbet fra diagnose over operation og rehabilitering til udfordringen med at genskabe sig selv. I digtene får vi et kig ind i bekymringer, sorger, glæder, taknemmelighed, magtesløshed og alle de andre følelser, Pernille overvældes af, både når det drejer sig om selve diagnosen og operationen, men også i mødet med omgivelserne, hverdagen, vennerne, familien, kollegerne og - uundgåeligt - jobcentret.

Det er stærk læsning, fordi digtene med deres korte og ordknappe form giver en fortættet nærhed til Pernilles følelser og tanker. Alt overflødigt er skåret væk, der er kun det væsentlige tilbage, og det rammer lige i hjertekulen. I hvert fald i min.

Pernille Kørner Thidemann Nielsen, der er folkeskolelærer og nu også digter, siger selv om udgivelsen af sine digte: “For mig handler bogen meget om det at være usynligt syg. Jeg er rask, men er alligevel ikke rigtig rask. Jeg kan ikke det samme som før. Jeg har fået en ny hverdag og på mange måder også en ny identitet. Det værste er, at der ofte er uoverensstemmelse mellem det, jeg vil, og det jeg kan.

Pernille håber, at bogen også kan være med til at hjælpe andre: “Måske kan digtene være med at forstørre følelser og tanker hos andre, så de bliver nemmere at få øje på og dermed også at bearbejde. Det tror jeg er vigtigt.” Lige præcis på dette punkt har Pernille set helt rigtigt, og derfor er hendes digte en vigtig udgivelse.

Som læser, der selv lever med en hjernetumor, føler jeg mig set og forstået. Det er, som jeg indledningsvist skriver, mine tanker og følelser Pernille rammer med sine digte, – og jeg er hende dybt taknemmelig for at have evnerne og modet til at dele dem med os.

Pernilles digte burde læses af alle, både patienter, pårørende og fagpersoner, for de giver et både smertefuldt og kærligt indblik i sindet hos en hjernetumorpatient, der pludselig får sit liv vendt på hovedet af en for alle andre usynlig sygdom.

Digtene suppleres af tre faglige artikler, der er skrevet af en neurokirurg og to neuropsykologer, der nøgternt og kompetent beskriver, hvad der sker med et menneske, der rammes af hjernetumor, så også de, der ikke har hjernetumor tæt inde på livet, får en baggrundsviden om de usynlige følger af en hjernetumor og årsagerne hertil.

Digtsamlingen er udgivet på eget forlag og kan købes for kr. 129 ved direkte henvendelse til Pernille Kørner Thidemann Nielsen på pernillektnielsen@gmail.com

Anmeldelse af Vibeke Vollmer, næstformand, HjernetumorForeningen