Fra Frid: 10 gode grunde til at droppe Sundhedsplatformen

31-07-2018
Læs HjernetumorForeningens ambassadør Niels Frid's blogindlæg om Sundhedsplatformen.

1.   Sundhedsplatformen gør varme hænder kolde, fordi læger tvinges til at administrere ved computeren i stedet for at orientere og gå i dialog med deres patienter.

2.   Sundhedsplatformen betyder unødvendige ventetider for patienter, der har brug for det modsatte, nemlig rettidig omsorg.

3.   Sundhedsplatformen er hurtig, men er en kilde til misforståelser, fordi den uformidlet anvender lægefaglige begreber.

4.   Sundhedsplatformen modvirker den tendens til større fokus på forholdet mellem det sundhedsfaglige personale, patienter og pårørende, som ellers præger sundhedsområdet i disse år.

5.   Sundhedsplatformen har udviklet sig til et irritationsmoment i stedet for et hjælpemiddel.

6.   Sundhedsplatformen svækker tilliden til sundhedsvæsenet, fordi den tvinger læger til at prioritere det tidskrævende it-system i stedet for at lytte og udvise tålmodighed overfor ofte nervøse patienter.

7.   Sundhedsplatformen gør registrering til det primære på bekostning af dialog.

8.   Sundhedsplatformen har udartet til systemtænkning.

9.   Sundhedsplatformen stresser det danske sundhedsvæsen fra læge til patient.

10. Sundhedsplatformen er en fejl, der bør afskaffes hurtigst muligt. Derfor støtter jeg borgerforslag om en fælles national, elektronisk patientjournal.