Fra Frid: Hellere crackpusher end læge

20-04-2018
“Langt hellere en anstændig karriere som crackpusher eller indbrudstyv”, skriver succesforfatteren Stefan Jacobsen til dem i den næste generation, der overvejer at blive læge.

Og til dem, der alligevel bliver læge siger han: “Get out of it!”

Selv har han - efter næsten 30 år i sundhedsvæsenet - sagt “Nok er Nok” og opsagt sin stilling som overlæge på Hvidovre hospital.

Nu siger dr. Jacobsen så tak for sidst med en debatbog, der er noget nær et frontalangreb på hans tidligere arbejdsgivere.

“Hvis De lige vil sidde helt stille, Frue! Dr. Jacobsen er ny på stuen"  lyder den kryptiske titel, men tag ikke fejl, her er tale om en velargumenteret, velgennemtænkt, super underholdende og ganske tankevækkende bog. Også selvom man ikke er enig med forfatteren hele vejen.

Jacobsen mener simpelthen, at Sundhedsreform og driften af moderne hospitaler drukner lægegerningen i administration i sådan en grad, at der dårligt er tid til kerneområdet, at hjælpe syge mennesker.

Steffen Jacobsen mener kort sagt, at de administrative DJØFere er blevet hospitalernes nye adel og at det er gået tilbage med patientbehandlingen siden 1960erne.

Derfor råber han nu op.

Ikke mindst Steffen Jacobsens skildring af livet på Neurokirurgisk afdeling er dyster og mørk:”.. der er vel heller ikke mange andre kirurgiske specialer, der er så tragiske som neurokirurgens: De tager sig af børn med uhelbredelige hjernetumorer, voksne med uhelbredelige hjernetumorer, yngre mænd og kvinder der falder om med rumopfyldende blødninger inde i kraniet, tumorer i rygsøjlen, diskusprolapser, metastaser etc.”

Jacobsen tilføjer: “Så står man der en nat og ser ind på patientens inderste væren: den blege og lyserøde hjerne, efter at et stykke hovedskal er fjernet. Og kirurgen går i gang med sin skalpel og sit sug - ting bliver opsuget, slettet, et sprog, en sans. Erindringer fra et liv”.

Som én der har overlevet en hjernetumor operation med både hukommelse, sprog og sanser i behold, tør jeg sige, at dr. Jacobsens beskrivelse ikke er helt dækkende her. Men jeg genkender angsten for at miste erindring om et levet liv. Og jeg ved, at vi bliver flere og flere, der kommer ud af den neurokirurgiske klinik med (hele) livet i behold.

Når det er sagt, er Jacobsen fuld af empati, når han skriver:”.. nætterne var mareridtsagtige. Afdelingen var belagt med vanvittig dårlige patienter. Især på den neurointensive afdeling, hvor patienterne opholdt sig på en knivsæg mellem og døde”.

Steffen Jacobsen er kun kortere tid på den Neurokirurgiske afdeling, men ligesom de af os, der har været indlagt dér, glemmer han den aldrig.

Jacobsens hovedanke mod sundhedsvæsenet er den overadministration, der har gjort DJØFerne til adel og gemt lægernes egentlige virke i et hjørne.

Steffen Jacobsen sparker i løgsovsen, men det er der også brug for, hvis det danske sundhedsvæsen igen skal være verdens bedste.

Steffen Jacobsen: Hvis De lige vil sidde helt stille, frue! Dr. Jacobsen er ny på afdelingen.

Forlaget Lindhardt og Ringhof

128 sider.