Fra Frid: Kunst, samvær og sundhed på Riget

18-07-2016
Kunst og kultur har altid spillet en særlig rolle på Rigshospitalet - og sådan bliver det heldigvis ved.

Jeg er lige kommet hjem fra Rigshospitalet. Allerede ved receptionen i forhallen blev jeg overvældet af Lars Ravns enorme, farverige glasmosaik. Her i forhallen er der også cafe-miljø til de unge, kontor med særlige støttemuligheder til færøske og grønlandske patienter, kirke med både præst og imam og så selvfølgelig biblioteket, hvor så mange patienter søger fordybelse, ro og litterære oplevelser.

Forhallen summer af liv. Nogle bliver indlagt, andre udskrevet og atter andre er langtidsindlagte eller pårørende, der søger adspredelse et øjeblik. Her i forhallen foregår nemlig altid noget. Det er her, der er forfatterbesøg, her der synges og spilles teater. Her er døgnåbent som i 7-11 kiosken henne ved det store cafeteria.

I en lille have med skulpturer og alverdens blomster mellem bygningerne i hjertet af Rigshospitalet oplever jeg patienter sidde for sig selv, mens de søger ro, eller forbereder sig på det, der skal komme i form af måske en operation.

Siden 1910 har kunst spillet en særlig rolle på Rigshospitalet. Ikke for kunstens egen skyld, men for patienterne, de pårørende og ansattes skyld.

Det viser sig nemlig, at kunst virker lindrende og har en direkte “positiv virkning” på patienterne, som hospitalets vicedirektør, Helen Bernt Andersen forklarer, da vi mødes på hendes kontor på øverste etage i det nye patienthotel. Her bryder en kæmpestor skulpturel installation af Bjørn Poulsen skellet mellem patienterne på de nederste etager og administrationen på de øverste.

Helen Bernt Andersen fortæller mig om planerne med den nye Nordfløj, der skal stå klar i 2018. Her er en række fremtrædende kunstnere i gang med at udsmykke miljøet, der også arkitektonisk sigter mod at få patienter og pårørende til at føle sig hjemme på Riget.

Og det er nok det, det handler om: At føle sig som et helt menneske, selv om man er syg, indlagt og måske skal opereres.

Jeg har selv været indlagt på Rigshospitalet. Og jeg husker med glæde min første tur i den lille skulptur-have efter at jeg kunne stå ud af sengen. Husker biblioteket, det lille kirkerum og kunsten som overalt på hospitalet omgiver og opløfter én.

Lige nu foregår der blandt politikere en diskussion om, der er råd til kunst i sundhedssektoren. Om kunst og kultur er luksus og lagkage eller om det tværtimod er lindrende og helbredende.

Jeg er ikke fagperson, men jeg ved fra egen krop, hvor meget den åndelige føde betyder, når man rejser sig fra sygesengen og skal tilbage til det pulserende liv i samfundet.