Fra Frid: Musik er godt for hjernen

27-05-2016
Man bliver ikke klogere af at lytte til Mozart, men musikken udvikler vores følelser og evne til at møde det nye. Hjerneforskeren og jazzmusikeren Peter Vuust leder i Aarhus et 'Centre for Music in the Brain', som det hedder på engelsk. På centret forsker Vuust og hans kolleger i musikkens indvirkning på hjernen.

Hjerneforskning er det nye sort. Både i Danmark og udlandet kommer så mange nye bøger om hjernen, at der snart sagt er tale om en hel tendens. Især for os der har eller har haft en tumor i hjernen er det godt nyt. Jo mere vi ved om hjernen, jo større chancen for at overlevelse; og for at få et bedre liv end man ellers ville have haft med de personlighedsforandringer en hjernesvulst ofte fører med sig. Derfor er forskning og ny viden dér, hvor bekæmpelsen af hjernetumorer begynder.

Når forskere, fagfolk i sundhedssektoren, patienter og pårørende taler sammen, sker de store spring fremad. Men hvad har det med musik og musikkens indvirkning på hjernen at gøre? Jo, på Hjernetumordagen fortalte Peter Vuust nogle ting om hjernen, som har relevans for os, der har en hjernetumor tæt inde på livet. Musik berører vores hørelse, motorik og emotioner. Men ifølge Vuust spiller musikken også en rolle, når det kommer til vores evner til at kommunikere og i forbindelse med kognitiv indlæring. Tænk bare på, hvordan den unge mor nynner den lille baby i søvn, eller hvordan jazztrompetisten Miles Davis benytter kreativ intelligens i minut lange soloer.

Spørgsmålet er naturligvis, om musik kan bruges i genoptræningen efter en hjerneoperation? Selv bilder jeg mig ind, at musik hjælper både hukommelse og evnen til abstrakt tænkning, men det er jo langt fra noget, jeg kan bevise. Vuust afviser det, amerikanske medier har kaldt Mozart-effekten og som skulle gå ud på, at man bliver klogere af at lytte til Mozart. - Man bliver ikke klogere af at lytte til Mozart end til at lytte til britpop-bandet Blur, siger Vuust.

Så musik er altså ikke et mirakel-middel, der kan skabe underværker. Og selv om vores musiksmag mestendels dannes i vores ungdom, så kan musik hjælpe med at udvikle vores følelser hele livet. Vores glæde ved ny musik viser, at hjernen er forandringsparat. Hjernen kan kun øves og genoptrænes til en vis grænse. Så selv videnskaben afviser Mozart-effekten, så lyt endelig videre til den musik, du holder af. Musik er nemlig på mange måder nøglen til et godt liv.

Vores ambassadør fortæller om livet med en hjernetumor

Niels Frid-Nielsen er ambassadør for HjernetumorForeningen. Niels skriver indlæg om livet med en hjernetumor, som du kan finde her i nyhedsoversigten.

Se alle Niels' indlæg