Fra Frid: Når træthed er din faste følgesvend

25-08-2017
Inden jeg fik fjernet en tumor i hjernen, var jeg så træt, at jeg kunne lægge mig ned og sove dagen lang. Trætheden fortsatte efter operationen og den dag i dag er jeg mere træt end dengang en hjernetumor forandrede mit liv.

Trætheden var svær at leve med, indtil jeg lærte at håndterede ved hjælp af planlægning og forståelse fra mine omgivelser. Træthed er en svær følgesvend, fordi den isolerer dig fra omverdenen, bygger en mur af træthed op mellem dig og omgivelserne.

Jeg ved, at mange hjernetumor patienter kender til problemet med træthed; et problem der faktisk kun bliver større, hvis omgivelserne har svært ved at forstå, at det skulle være noget særligt at være træt. Men det er det - og det derfor er det så velgørende, at Anders Haahr Rasmussen nu har skrevet en bog om at være kronisk træt. 'Jeg er træt, fra jeg vågner, til jeg går i seng', skriver han ‘En fortælling om at være træt’. Og han fortsætter: 'Søger hele tiden mod varme steder,  bløde stole, stilstand. Jeg har hele tiden lyst til at flade ud. Min krop er udmattet. Ingen snot, ingen øm hals, ingen feber, bare utilpas og øm i alle muskler'.

Haahr Rasmussen har heldigvis ikke nogen hjernetumor, men jeg er sikker på, at mange hjernetumor patienter genkender lange dele af hans fortælling. Mange genkender fornemmelsen af ikke at have kræfter til at gå til købmanden. Følelsen af træthed, der ikke går over.

Anders Haahr Rasmussen er journalist og tennis-kommentator og skriver meget indtrængende om den klaustrofobiske følelse af at gå rundt med en træthed, som lægerne ikke kan gøre noget ved, ikke sætte ord, ikke diagnosticere. Og når sundhedsvæsenet ikke kan sætte ord på sygdommen, sidder han alene tilbage med frygten for, hvad der kan være galt. Og den følelse er udmattende i sig selv.

Haahr Rasmussen kom ind i en ond, ensom cirkel indtil han søgte alternativ behandling. Hverken han eller jeg synes nødvendigvis, at der bør være en konflikt mellem de officielle og alternative sundhedstilbud, tværtimod må de alternative tilbud kunne supplere tilbuddene fra vores fælles sundhedsvæsen.

Haahr Rasmussen har skrevet sin bog til de mange ensomme, der ikke kan sætte ord på deres sygdom og som går rundt med diffuse symptomer uden hjælp fra omverdenen. Sådan har mange det også, inden de får konstateret en tumor i hjernen.

‘En fortælling om at være træt’ anbefales varmt til enhver, der går rundt med en træls følgesvend i form af træthed.

Anders Haahr Rasmussen:
En fortælling om at være træt.
Forlaget People´s Press
304 sider
299,95 kr

Vores ambassadør fortæller om livet med en hjernetumor

Niels Frid-Nielsen er ambassadør for HjernetumorForeningen. Niels skriver indlæg om livet med en hjernetumor, som du kan finde her i nyhedsoversigten.

Se alle Niels' indlæg