Fra Frid: Noter til en samtale om 'Du forsvinder'

27-04-2017
På Hjernetumorforeningens generalforsamling i weekenden taler jeg med forfatteren Christian Jungersen om tankerne bag romanen og filmen ‘Du forsvinder’, der handler om livet med en hjernetumor og er baseret på grundig research i hjernen. Her er mine indledende noter til samtalen:

Mit 2011 var et underligt år.

Jeg var så træt, at jeg ikke orkede at bade på familiens badeferie i Sydfrankrig. Så træt, at jeg ofte først mødte på arbejde langt op ad formiddagen.

Mit syn forværredes, så jeg til sidst havde svært ved at skelne mellem fortov og vej. På grund af det dårlige syn kørte jeg langsommere og langsommere - og måtte sidst på året helt opgive at køre bil.

Når folk spurgte mig, hvordan jeg havde det i julen 2011, svarede jeg: - Fint!

Den nærmeste familie iagtog ændringer i min adfærd. Min læge tjekkede mig for blodtryk og kolesterol, men havde ikke fantasi til at forestille sig, at jeg rendte rundt med en hjernetumor. Men det gjorde jeg. Det fik jeg  at vide efter en MR skanning på Glostrup hospital den 30. januar 2012. Den 31. januar fjernede dygtige fagfolk på Rigshospitalet en tumor på størrelse med en mandarin fra min hjerne. Efter operationen lå jeg helt isoleret fra omverdenen i en måneds tid.

Da Jungersens roman udkom, sørgede et venligt menneske på forlaget for, at jeg fik den at læse. Jeg fik et chock. Det var nemlig første gang, jeg læste om den sygdom, jeg netop var blevet opereret for. Dengang i 2012 var hjernetumor en noget nær hemmelig sygdom.

Christian Jungersens roman er baseret på mere end fem års research og den fortæller for første gang på dansk, hvordan det er at leve sammen med et menneske, der forandrer personlighed på grund af en hjernesvulst.

Niels Frid-Nielsen taler med forfatteren Christian Jungersen om tankerne bag 'Du forsvinder' på HjernetumorForeningens generalforsamling lørdag den 29. april i Vartov, Farvergade 27, 1463 København K