Fra Frid: Sundhed handler om mennesker mere end struktur!

06-11-2018
Sundhedsreformen bør handle om mennesker, ikke om struktur. Det skriver Hjernetumorforeningens ambassadør, Niels Frid, i dette blogindlæg:

Statsministeren har lovet os den største sundhedsreform i ti år. Først skulle den være kommet efter sommerferien, så efter efterårsferien og nu håber vi på, at sundhedsreformen kommer i løbet af november.

I sin åbningstale åbnede statsminister Lars Løkke Rasmussen for en smagsprøve fra godteposen, nemlig 21 sundhedsfællesskaber, der skal etablere et nyt samarbejde mellem kommuner, praktiserende læger og sygehuse.

De faglige organisationer for de sygehusansatte kommenterede regeringens planer i netavisen Altinget: ”Vi risikerer, at sundhedspersonalet med en strukturreform skal bruge en masse tid og ressourcer på at finde ud af de nye strukturer i stedet for at bruge ressourcerne på kerneopgaverne, nemlig behandling og pleje af patienterne”.

De sygehusansatte udbeder sig i stedet to ekstra milliarder “for at få enderne til at hænge sammen”.

Som patient kan man godt blive forstemt, når sundhedsvæsenet bliver kastebold i en strukturdebat.

For os er det nemlig alvor.

Vi har brug en læge, der ser os i øjnene, når han eller hun fortæller om resultatet af en undersøgelse.

Vi har brug sygeplejersker, der har tid til en sludder og til at skabe den tryghed, der er afgørende for et vellykket hospitalsophold.

Vi har brug for hospitaler, der forbereder os på at blive udskrevet i god ro og orden. Der er ikke noget værre, end når man som patient fornemmer, at udskrivningen sker mere af økonomiske hensyn, end af hensyn til helbredet.

Vi har brug for hospitaler, der inddrager flere faggrupper i at skabe sygehus miljøer, der tager patienten alvorligt som menneske og derfor rummer tilbud om et alsidigt liv med bibliotek, underholdning og samvær på hospitalet.

Vi har brug for en sundhedsreform, der fokuserer på os patienter. Efterhånden som den gennemsnitlige levealder bliver længere, vil flere af os også rende ind i alvorlige sygdomme. Det må samfundet indrette sig på.  Det er derfor, vi må se hinanden i øjnene som patienter, pårørende og ansatte i sundhedssektoren og sammen udvikle sundhedsområdet.

Vi har verdens bedste sundhedssektor. Den kan blive endnu bedre, især hvis politikerne holder op med at diskutere struktur og i stedet begynder at interessere sig for kvalitet.

Vores ambassadør fortæller om livet med en hjernetumor

Niels Frid-Nielsen er ambassadør for HjernetumorForeningen. Niels skriver indlæg om livet med en hjernetumor, som du kan finde her i nyhedsoversigten.

Se alle Niels' indlæg