Hvor hurtigt vil et meningeom i falx vokse, og kan det fjernes?

10-11-2022

Kan et meningeom på 10x2 mm. fjernes i højre side i falx? Hvor hurtigt vil det evt. vokse? Meningeomet er lige blevet tilfældigt fundet i en CT-scanning. Jeg er meget nervøs.

Et falx meningeom er et meningeom, der sidder i senebladet mellem de to hjernehalvdele. Dit er meget lille (10x2 mm). Det er formentlig udbredt i falx med en diameter på 10mm, og dybden af meningeomet er dermed kun 2 mm. Det er meget lille. Teknisk set er det muligt at fjerne, men du har absolut ingen gevinst af en sådan operation grundet den lille størrelse af meningeomet. Du vil derimod udsætte dig selv for de operative ricisi. Jeg formoder, du er blevet tilbudt et kontrol-forløb med lejlighedsvise kontrol-skanninger. Dermed bliver der holdt øje med meningeomet, og i fald det over år vokser betydeligt, kan det give mening at operere det bort. Indtil videre bør du fortsætte dit vanlige liv ufortrødent og uændret. Det er ikke unormalt at gå rundt med et tilfældigt fundet meningeom. De fleste skal aldrig opereres.

Vh Bo