Hvornår er det normalt at starte genoptræning af hjernen efter en operation, og kan genoptræningen foregå hjemme?

11-01-2021

Jeg er blevet opereret og er nu i kemo-behandling, men vil gerne vide, hvornår det er normalt at påbegynde genoptræning af hjernen, kognitive funktioner / hukommelse / hjernetræthed osv.?

Derudover vil jeg gerne spørge, om genoptræning er noget, man kan gøre hjemme? Jeg har ikke fået lavet en genoptræningsplan, da jeg blev udskrevet efter operationen.

Svar fra neuropsykolog, Christina Malling Engelmann:

Hvis man læser i litteraturen, så vil der ofte stå beskrevet, at man skal gå i gang med genoptræning/træning så hurtigt efter ”skaden/behandlingen” som muligt. I praksis kan så ”hurtigt som muligt” dog betyde mange ting, da tidspunktet i høj grad afhænger af ens livssituation, herunder hvor meget tid man har til rådighed i hverdagen, hvor meget fysisk og mentalt overskud man har til rådighed, hvordan man har det som menneske med meget mere. Det kan fx for mange mennesker i den første tid være svært at overskue at skulle sætte tid af i hverdagen til både onkologisk behandling og træning.

Kognitiv genoptræning/træning og/eller informerende og støttende samtaler omkring ”hjernetræthed” kan i og for sig både foregå på hospitaler, ambulante (ofte kommunale) træningssteder og i hjemmet. Det afhænger alt sammen igen af ens situation, herunder hvilke ressourcer og vanskeligheder man har, samt hvilke ting der er behov for træning til. Man kan groft sagt sige, at alle hverdagsaktiviteter har et træningspotentiale i sig både ift. initiering, planlægning og udførsel – fx personlig hygiejne (på-/afklædning), børste tænder, gå i bad), indkøb og madlavning, fritidsaktiviteter, overblik over privatøkonomi, sociale aktiviteter med både familie og venner med meget mere.

Hvis du er blevet udskrevet fra hospitalet uden en genoptræningsplan, og du oplever at have behov for genoptræning, så kan du søge vejledning på hjernetumorforeningens hjemmeside under spørgsmålet:

Hvor får jeg hjælp og træning af mine kognitive problemer - koncentration, udholdenhed mm.?

Christina Malling Engelmann, neuropsykolog

Svar fra fysioterapeut, Anders Hansen:

Der er som udgangspunkt ikke et normalt tidspunkt for opstart af genoptræning, da det er betinget af de problemer / funktionsnedsætteler, som måtte være tilstede, eller om man er i risiko for at opleve funktionsnedsættelser. Men genoptræning skal gerne starte hurtigst muligt, efter man har oplevet problemer, typisk når man er blevet opereret.

En operation kan medføre tydelige kropslige begrænsninger (f.eks. arm, ben eller syn, som ikke fungerer optimalt), men kan også medføre kognitive problemstillinger, som er skjulte (f.eks. nedsat evne til at planlægge og overskue hverdagen). Genoptræning omhandler derfor både optimering af fysisk funktion og kognition, da det er vigtigt at få en god rytme mellem aktivitet og hvile.

Du kan evt. henvende dig til onkologisk afdeling, hvor du modtager kemoterapi og bede om at få en henvisning til kommunal genoptræning (genoptræningsplan). Genoptræning kan dels foregå i hjemmet eller på kommunens træningscenter – ofte er træningen ved ergoterapeut fokuseret på kognition - evt. via professionel hjernetræning, som kan foregå i eget hjem. Fysisk træning er ofte med en fysioterapeut og kan forgå i kommunens træningscenter, som udendørs træning eller via øvelsesprogram i eget hjem. Det er din kommune, som tilrettelægger træningen med dig. Vær opmærksom på, at der er Covid19 begrænsninger for kommunal genoptræning i øjeblikket.

Vh
Anders Hansen, fysioterapeut