Jeg har tiltagende hovedpine, skal jeg være bekymret for glioblastom?

16-03-2023

Spørgsmål:

Jeg skriver, da jeg i den seneste tid oplever, at jeg har fået tiltagende hovedpine og særligt om morgenen eller kort op af dagen. Der er dage, hvor jeg skal tage en Ibuprofen for at holde det ud og nogle dage virker det slet ikke. Når jeg læser om symptomer på hjernetumor virker det til at hovedpine sjældent kan stå alene.

I hvor stor en grad er glioblastom udtalt og skal jeg være bekymret? Hvilke symptomer er mest hyppige?

Svar:

Hovedpine er et meget almindeligt symptom, faktisk har 8 ud af 10 dansker hovedpine i løbet af et år. Hovedpine er kun sjældent symptom på en hjernetumor. Jeg har tidligere svaret på et lignende spørgsmål og vil derfor tillade mig at henvise til svaret fra 07.10.21.

Hovedpine er ofte udløst af spændinger i skulder og nakkeregion men kan alligevel føles som smerter bag panden. En meget hyppig form for langvarig og tiltagende hovedpine er medicinudløst hovedpine. Den opstår typisk når der tages smertestillende mod hovedpine i mere end 14 dage.

Der diagnosticeres omkring 1500 hjernetumorer om året i Danmark, ud af dem er 30-40 % maligne (ondartede). Hvis man sammenligner det med forekomst af hovedpine er der meget ringe risiko for hjernesvulst.

I de allerfleste tilfælde er der andre symptomer som f.eks. ensidig lammelse eller epileptisk anfald, der er tegn på hjernetumor. De patienter med glioblastomer, jeg ser i mine konsultationer har faktisk meget sjældent hovedpine.

Flere ugers varende og tiltagende hovedpine skal dog altid vurderes og din egen læge kan beslutte, om der er behov for henvisningen til en neurolog.

Janne Friedrich, neurolog

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer