Kan du fortælle mig om den sjældne hjernetumor, hæmangiopericytom?

16-09-2021

Fortæl mig venligst om hæmangiopericytom?

Kognitivt udfordret. Min tumor i venstre side af hjernen var et sarkom, fuldstændig fjernet. Opereret ud sommeren 2020.

Troede, at jeg ville være nærmere det "normale" nu. Er ekstremt udfordret. Jeg er helbredt, men ikke rask.

Et hæmangiopericytom er en meget sjælden tumor, der udgør under 1% af alle tumorer i hovedet. Tumoren udgår fra den hårde hjernehinde (dura mater). Der er tale om en tumor, der desværre har en relativt høj risiko for at komme igen (i løbet af de første 5 år er risikoen lige under 50%). Derudover kan hæmangiopericytomer nogle gange sprede sig til andre dele af kroppen (i en serie anslået til at ske hos 26% over en 10-årig periode). Behandlingen er primært kirurgisk, men både strålebehandling og kemoterapi kan komme på tale som supplement.

Uden at bruge for mange tal skal du forstå mit svar således, at et hæmangiopericytom er meget sjældent. Under 1 ud af hver 100 hjernetumor er et hæmangiopericytom. I forhold til tilbagefald sker dette cirka hos halvdelen af alle patienter med et hæmangiopericytom indenfor en periode på 5 år. Modsat mange andre hjernetumorer kan det sprede sig til resten af kroppen. Det ses hos cirka hver 4 over en periode på 10 år.

Den kognitive udfordring, du beskriver, har som sådan ikke noget at gøre med tumortypen. Dette afhænger i langt højere grad af tumors placering og eventuelle følger af den operative fjernelse.

Bo Halle, neurokirurg