Ved man, hvorfor patienter med lavgradstumorer, som er fjernet kirurgisk, nogen gange får vækst efter 2 år - andre gange efter 10 år?

16-07-2021

Er der nogen fornuftig og logisk forklaring på, hvorfor nogle ved total fjernelse af lavgradstumor får vækst efter 2 år, og andre kan gå 10 år?

Har man en formodning om, hvad årsagen kan være, især når man har de samme mutationer fx IDH 1p/19q?

Indenfor det seneste årti er vores viden på det molekylær-genetiske plan for hjernetumorer blevet kraftigt forøget. Du nævner selv IDH og 1p/19q. Tilstedeværelsen heraf er favorabelt i prognostisk sammenhæng.

Du spørger til, hvorfor lavgradstumorer, der er fjernet kirurgisk og har samme IDH og 1p/19q profil, kan opføre sig forskelligt i forhold til tilbagefald.

Dette er fordi IDH og 1p/19q kun er en lille del af det samlede billede. Dette er et forskningsfelt med stor årvågenhed og benævnes prognostiske biomarkører. Når sådanne prognostiske biomarkører er vist at være tilpas retvisende, indføres de normalt som led i standard-udredning. Der vil dermed uden tvivl komme flere til ad åre.

Bo Halle, neurokirurg