Er det normalt, at det stadig trykker, der hvor jeg blev opereret for en hjernetumor for over et år siden?

24-01-2020

Jeg blev opereret for en hjernetumor i november 2018. Det stadig trykker eller strammer rigtig meget på det sted, jeg blev opereret. Er det almindeligt, at det stadig kan være så voldsomt, så længe efter operationen?

Det er normalt, at man har føleforstyrrelser omkring et operationsar. For nogen aftager det over tid. For andre er det permanent. Det har dog oftest karakter af nedsat følesans, sovende fornemmelse, abnorm følesans eller lignende. Der kan også være en skinne eller skrue, der sidder og irriterer under huden. Slutteligt omend sjældent kan der være en underliggende infektion. Sidstnævnte viser sig dog hyppigst ved, at der udvikles en defekt i arret, og at det måske ligefrem begynder at væske her fra. Hvis det kan være en af de to sidstnævnte, bør du ses af din kirurg. Hvis det mest lyder som føleforstyrrelser, er der ikke noget at gøre udover at lære og leve med det.

Bo Halle, neurokirurg