Fri os fra det gode

14-02-2023
Bestyrelsesmedlem skriver debatindlæg om brugen af betegnelsen "godartet tumor" om lavgradstumorer i hjernen, en sprogbrug vi i foreningen har kæmpet mod i mange år.

"Endelig er der en "skrivenørd", der har skrevet en meget vigtig kronik om en sprogbrug, vi har kæmpet mod i mange år. Jeg har revset, korrigeret og hævet pegefinger mange gange - uden de store konsekvenser for brugen af ordet godartet. Lad os håbe det her opråb bliver blæst ud til alle, der har for vane at give tumoren de menneskelige egenskaber ond eller god."

Sådan skriver Karen Risgaard, formand for HjernetumorForeningen om det debatindlæg, som bestyrelsesmedlem Vibeke Vollmer har skrevet til medicinske tidsskrifter om brugen af betegnelsen "godartet tumor" om lavgradstumorer i hjernen.

Vibeke skriver bl.a. i sit indlæg:
"Da jeg for snart 13 år siden fik min hjernetumordiagnose, gjorde lægen meget ud af at pointere, at der var tale om en godartet tumor. Det var en betegnelse, jeg tyggede længe på, før jeg spyttede den ud som uspiselig. Den var – og er – skyld i dobbeltsyn, skelen, hovedpine, øjensmerter, nakkespændinger og kronisk træthed. I min verden er den slags ikke godartet."

Du kan læse hele debatindlægget her:
Patient med hjernetumor: Fri os fra det gode (patientakademiet.dk)