Hvornår indtræder virkningen af strålebehandling på hjernemetastaser?

07-08-2020

Hvornår indtræder virkningen af strålebehandling på hjernemetastaser? Umiddelbart eller går der dage/uger, før man kan forvente en effekt?

Strålebehandling mod hjernemetastaser gives enten som enkelte 'skud' med høj dosis og høj præcision (kaldet stereotaktisk strålebehandling) eller som strålebehandling mod hele hjernen typisk over 4-10 dage (kaldet helhjernebestråling).

For begge behandlingers vedkommende gælder, at nogle patienter kan mærke en effekt allerede efter 5-7 dage, mens det for andre tager nogle uger. Hvis der ikke er en mærkbar effekt efter 1-2 måneder, må man regne med at den ikke kommer. Hvis der skulle komme bivirkninger, hvilket er normalt ved helhjernebestråling men mindre hyppigt ved stereotaktisk strålebehandling, kan symptomerne forværres midlertidigt pga hævelse forårsaget af strålerne. Lægen vil da ofte anbefale en kort kur af prednisolon tabletter (binyrebarkhormon), evt. i højere dosis, hvis man allerede er i behandling med det.

På scanningsbilleder er det meget vanskeligt at vurdere effekten af behandlingen før der er gået tre måneder, så derfor vil første kontrolscanning typisk ikke planlægges tidligere end det.

Vh
Søren Møller, kræftlæge