Jeg er godkendt til 9 timer om ugen i fleksjob, men kan ikke holde til det i længden. Hvad kan jeg gøre?

13-02-2020

Jeg er en kvinde på 58 år, som i 10 år har haft et menigiom, der ikke kan opereres. Placeringen af meningiomet gør, at mit syn er ramt, så jeg har dobbeltsyn og ofte hovedpine samt nærmest kroniske spændinger i hoved, nakke og skuldre.

For to år siden fik jeg tilkendt fleksjob efter to lange sygemeldinger. Jeg er godkendt til 9 timer om ugen i fleksjob, men aktuelt arbejder jeg kun 6 timer, da min arbejdsgiver ikke har råd til flere timer. Jeg synes, at de seks timer belaster mig rigeligt, jeg bliver mere og mere træt, udmattet og småstresset, og er faktisk helt lettet over, at min arbejdsgiver nu har varslet, at jeg fremover kun kan regne med 3 timers beskæftigelse ugentligt.

Men hvad nu hvis jeg mister mit arbejde og skal søge nyt arbejde på ni timer om ugen? Det tror jeg ikke, at jeg kan holde til længere. Hvordan griber jeg det an? Skal jeg så i ny arbejdsprøvning? Kan jeg risikere et ressourceforløb, når jeg allerede er godkendt til fleksjob, eller hvordan håndterer "systemet", at arbejdsevnen bliver dårligere med tiden? Jeg bor i Slagelse Kommune og bor alene.

Kære spørger

Hvis du mister dit fleksjob, er du berettiget til ledighedsydelse, såfremt du har været i dit nuværende fleksjob i minimum 9 måneder. Ydelsen er i så tilfælde på 89 % af dagpengesatsen.

Efter 12 måneders ledighed skal kommunen følge op og vurdere, om du stadig opfylder betingelserne for fleksjob. Hvis kommunen ved opfølgningen finder, at du ikke længere opfylder betingelserne, f.eks. fordi du har en meget begrænset arbejdsevne, og det vurderes, at din arbejdsevne ikke kan forbedres, skal kommunen vurdere, om der er grundlag for opstart af førtidspensionssag. Der vil ikke blive iværksat nyt ressourceforløb, når du allerede er godkendt til fleksjob.

Når du skal søge nyt fleksjob, er det vigtigt, at du søger realistisk, og det er ikke nødvendigvis på de 9 timer, som du for flere år siden blev godkendt til. Din kommune har jo da også gennem længere tid accepteret, at du kun arbejder 6 timer. Du bør i forbindelse med varslingen af timenedsættelsen kontakte din sagsbehandler og oplyse om dette, da der skal ske en omberegning af dit fleksjobtilskud.

Bedste hilsner
Bente Toth Mouritzen, socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver