Jeg har læst om behandling med Gammakniv i Norge. Anvendes det i Danmark, eller er der planer om det?

19-08-2021

Spørgsmål:

Jeg er medlem af en norsk gruppe for mennesker med hjernetumorer. Der er nogle af dem, som har fået behandling med god effekt på Haukland hospital med Gammakniv. Jeg har aldrig hørt om det før.

Anvendes det i Danmark? Hvis ikke, er der noget, man har planer om at anvende på sigt, nu historierne fra Norge tilsyneladende er opløftende?

Svar:

Gammakniv anvendes ikke i Danmark. Der er mig bekendt heller ikke planer herom. Hvis man som behandlende læge i Danmark mener, at det er fordelagtigt for en given person, kan man dog foranstalte behandling i udlandet for vedkommende.

Bo Halle, neurokirurg

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer