Kan jeg selv vælge, hvilket hospital jeg vil opereres på?

25-10-2022

Jeg har fået konstateret en hjernetumor på ca. 4cm. Dette er på bispebjerg, men jeg vil gerne opereres på rigshospitalet i stedet. Er det muligt?

Til spørgeren
I Danmark har vi fire neurokirurgiske afdelinger: Rigshospitalet, Odense, Aarhus og Aalborg. Alle operative indgreb i hjerner - herunder fjernelse eller vævsprøveudtagning af en tumor - foregår her. Derudover findes der en lang række neurologiske afdelinger, som ofte er det sted, hvor der først bliver lavet en scanning, der viser en tumor. De neurologiske afdelinger er desuden stamafdeling for patienter med gliomer (glioblastom, astrocytom, oligodendrogliom). Men operationer foregår altid på neurokirurgisk afdeling og hvis du bor i Region Hovedstaden eller Region Sjælland vil du automatisk blive henvist til Rigshospitalet.

Søren Møller, kræftlæge