Kan man godt have en godartet tumor i hjernen uden at opdage det?

05-05-2022

Kan man have en godartet tumor i hjernen hele livet uden at det bliver opdaget eller man får symptomer?

Vokser alle godartet tumor og hvor meget og over hvor lang tid?

Man kan godt have en godartet tumor som eksempelvis et meningeom hele livet uden at det bliver opdaget, og uden at det giver ophav til symptomer. Langt de fleste godartede tumorer vokser over tid. Tempoet er dog yderst varierende, og nogle gange ses det også at væksten ophører. Det er ikke muligt at udtale sig ret specifikt om vækst-rater af godartede tumorer, da der er så mange forskellige, og de trods samme type også vokser varierende. Generelt tilbydes personer med godartede hjernetumorer et kontrol forløb med lejlighedsvise MR-skanninger. Dermed holdes øje med eventuel vækst.

Vh Bo