Kan man se alt på en MR-scanning, og hvor hurtigt vokser tumor?

04-01-2021

Kan man se alt på en MRI-scanning - eller kan der være vækst, uden at det kan ses på scanningen?

Min mand holder pause fra Avastin og irretican - har fået 6 serier. Er det normalt?

Han har fået det bedre efter påbegyndt pause. Avastin er livsforlængende - men forlænger det livet mere end ved almindelig standardbehandling?

Hvor hurtigt vokser tumor?

Kære spørger,

Det var flere spørgsmål, og jeg vil prøve at besvare dem enkeltvist.

1. MR scanning er en meget følsom teknik, og den laver billeder med høj opløsning og stor detaljeringsgrad.  Som hovedregel kan man derfor godt se, om en tumor vokser på sådan en scanning. Men scanningen har også begrænsninger. Blandt andet kan den ikke altid vise ’hvad der foregår’ - dvs. at den kan vise, at en forandring vokser, men af og til kan det være vanskeligt for lægerne at vide, hvad man kigger på. Specielt i månederne lige efter strålebehandling kan følgerne efter stråler helt imitere tumor. Scanningen kan heller ikke fortælle, hvordan man har det. Nogle symptomer som f.eks. træthed, synsbesvær eller svimmelhed kan have rigtig mange årsager, og scanninger kan ikke altid forklare, hvorfor de er til stede. Tolkningen af om det går den rigtige eller den forkerte vej med en hjernetumor laves derfor af en onkolog eller en neurokirurg, som foruden scanningen også vil inddrage viden om patientens symptomer, fremtoning og neurologisk undersøgelse.

2. Man bruger kombinationen af to typer medicin benævnt avastin og irinotecan, når der er tilbagefald af glioblastom. Hvor længe behandlingen gives afhænger af, hvor godt den virker, og hvor godt den tåles (om der er bivirkninger). Så det er meget individuelt og 6 serier ville ikke være unormalt.

3. Avastin har aldrig i direkte sammenligninger (såkaldt lodtrækningsforsøg) vist sig at være livsforlængende for en bred, ikke udvalgt gruppe af patienter med glioblastom, men vi formoder ud fra bl.a. dansk forskning, at livet forlænges hos de patienter, der har respons på behandlingen (dvs. at tumor skrumper betydeligt). Hos mange patienter kan det også forlænge tiden, indtil tumor vokser igen, og det kan for nogle være forbundet med forbedret livskvalitet.

4. Hvor hurtigt tumor vokser er helt individuelt, og det kan man ikke spå om.

Søren
Kræftlæge