Kan man undersøge, hvor lang tid man har haft tumoren, inden den blev opdaget?

03-11-2020

Ingen tog min mand alvorlig, da han havde symptomer med hukommelsen. Kan man undersøge tumoren - hvor lang tid havde min mand den i hjernen, før det blev opdaget? Det vil give mig et svar, som jeg leder efter.

Der findes desværre ingen undersøgelser, der kan give dig det et præcist svar på det, du søger - hvor lang tid et glioblastom har været undervejs.

Da der er tale om en hurtigt-voksende tumor, er det sjældent længe. For nogle har et glioblastom dog udviklet sig fra en mindre aggressiv hjernetumor (et såkaldt lavgrads-gliom). I disse tilfælde kan tumoren have været tilstede i flere år. Generelt set er 90% af alle glioblastomer primære, hvilket betyder, at de startet som et glioblastom. For de sidste 10% er der tale om sekundære glioblastomer, hvilket betyder, at de er startet som en mindre aggressiv hjernetumor (et lavgrads-gliom). Man kan undersøge om et glioblastom er primært eller sekundært ved at analysere, om der er en mutation i et enzym kaldet isocitratdehydrogenase (IDH). Hvis der er IDH mutation, er der tale om et sekundært glioblastom. Hvis der ikke er IDH mutation, kalder man det IDH wildtype, og så er der tale om et primært glioblastom.

For næsten alle glioblastomer bestemmes IDH-status rutinemæssigt. Det bør du derfor kunne få oplyst på den afdeling, hvor din mand bliver/blev behandlet.

Bo Halle, neurokirurg