Min far er indlagt og virker meget ked af det. Er det muligt, at få en psykolog knyttet på for at hjælpe ham?

02-03-2021

Hej!

Jeg er pårørende til et familiemedlem (min far), der er nyligt opereret for en godartet hjernetumor.

Udsigterne for, at han kommer ‘hel’ tilbage, er lange. Han ligger i øjeblikket på intensiv afdelingen og modtager en masse god behandling. Men situationen er den, at min far er fuldt bevidst om det, der foregår omkring ham, men fysisk ikke i stand til at selv kunne bevæge sig - kun i en meget svag grad. Hans synkefunktion er påvirket af operationen, og han får derfor sondemad. Han har fået lavet en trakeostomi, da de flyttede respiratoren.

Besøgene hos ham er meget begrænsede, efter han blev flyttet til nyt hospital - 30 min. om dagen af 1 person. Hvor på det forrige hospital kunne vi besøge ham 2 personer ad gangen, 2-3 gange om dagen.

Det har påvirket hans sindstilstand at både ligge der og intet kunne gøre selv, ikke kunne tale og ikke kunne modtage så mange besøg. Han virker meget deprimeret og ked af det.

Er der nogen muligheder for, at en fagperson (psykolog/terapeut) kan knyttes på for at kommunikere med ham om hans tilstand - og i bund og grund komme ord på for ham, at de følelser, han rummer i øjeblikket, er ok! Og måske give ham inspiration til at arbejde med sine tanker!?

Mange hilsner en bekymret datter

Kære spørger

Det er en svær situation, din far er i, og det er naturligvis meget forståeligt, at det påvirker ham psykisk.

Nu ved jeg ikke, hvor din far er indlagt, men mange hospitaler har tilknyttet psykologer, som kan tilbyde samtaler med de indlagte. Dette er en del af indlæggelsen og gratis for patienten. Spørg på afdelingen, om de har en psykolog. Måske kan I også tale med personalet om at få vurderet, om han er deprimeret og har brug for medicinsk behandling.

Når din far bliver i stand til det, vil han forhåbentlig blive set af en neuropsykolog mhp. rehabilitering/genoptræning. Som du selv skriver, er der nok lang vej endnu, men det kan være godt for dig at vide, at din far har krav på en genoptræningsplan, når man begynder at planlægge udskrivelse. Denne skal blandt andet indeholde en beskrivelse af, hvad han har brug for af genoptræning mm.

Både din far og du som pårørende har ret til henvisning til psykolog med tilskud fra sygesikringen. I så tilfælde betaler sygesikringen 60% af udgiften til psykolog. Jeg er dog ikke bekendt med, at nogen psykologer tilbyder samtaler i hjemmet eller på f.eks. hospitaler, men dette kan nok undersøges.

Jeg håber, din far kommer godt igennem sit sygdomsforløb.

Bedste hilsner
Bente Toth Mouritzen, socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver