Min mand blev opereret for to måneder siden, og jeg har svært ved at få det til at passe med mit arbejde. Kan vi søge økonomisk kompensation?

01-06-2020

Spørgsmål:

Er der nogen steder, jeg kan søge økonomisk kompensation? Fonde eller legater eller ligende?

Min mand blev for 2 måneder siden akut operaret for en 5 cm stor hypofysetumor, som blev fjernet igennem kraniet og er sygemeldt i alt 6 måneder. Han er kort før operationen blevet opsagt og har ikke et job at komme tilbage til. Vi kender endnu ikke det fulde omfang af de konsekvenser, der følger dette indgreb. Jeg er selvstændig, og mit firma ligger i vores private bolig. Min mand er efter operationen ramt at hjernetræthed, han er er lydfølsom og sover en del hver dag, hvilket gør mit arbejde udfordret. Jeg kan ikke se muligheden for at få et job ude, der giver mig den fleksibilitet, som jeg har brug for, for at hjælpe min mand i det omfang, han har brug for. Han kan ikke huske så godt, hvilket gør, at jeg skal deltage i alle samtaler med læger, jobcenter, genoptræning mm samt alle opfølgende undersøgelser på hospitalet, hvor jeg skal køre ham, fordi han ikke må køre bil, og jeg er nød til at deltage i samtalerne for, at information ikke bliver tabt.

Økonomisk er vi virkelig hårdt ramt, da jeg kun har tjent til at dække de faste udgifter i firmaet, hvilket betyder jeg ingen løn har haft i 2 måneder. Ved du, hvad vores muligheder er, når min mand ikke er i stand til at varetage disse vigtige funktioner selv, og jeg ikke har mulighed for at passe mit arbejde, fordi min arbejdsplads ligger samme sted som det sted, som han skal bruge til at få hvile og ro.

Svar:

Kære spørger

Der findes mange forskellige legater, man kan søge, men de fleste af dem er små i forhold til de udfordringer, du og din mand har. Du kan finde dem i www.legatbogen.dk.

I stedet vil jeg anbefale, at I undersøger, om din mand via sin pensionsordning har en forsikring for tab af erhvervsevne. I de fleste tilfælde er man dækket af sine forsikringer det første år efter fratrædelsen, så den burde stadig være gældende - hvis han altså har den. Forsikringen dækker som udgangspunkt ved erhvervsevnetab på 50% eller mere, og som jeg forstår dig, er din mand 100% uarbejdsdygtig. Hvis han er på sygedagpenge, vil forsikringen være et supplement hertil, men hvis han er overgået til jobafklaring med udbetaling af ressourceforløbsydelse, er der desværre fuld modregning fra kommunens side.

I finder alle oplysninger om din mands pension og forsikringer på www.pensionsinfo.dk.

Bedste hilsner
Bente Toth Mouritzen, socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter