Hjernens opbygning og funktioner

For at forstå hvordan en hjernetumor påvirker en persons adfærd og personlighed, er det nødvendigt at vide, at hjernen er opdelt i forskellige dele, centre og systemer, der styrer vores mentale evner, sanser og kropsfunktioner.
Derfor får du her en kort introduktion til hjernens opbygning og funktion.

Storhjernen

Storhjernen består af to halvdele, der hver er inddelt i fire lapper:

1. Pandelapper (frontallapper)

Den forreste del styrer adfærd og personlighed, mens den bagerste har betydning for bevægelse og tale. Venstre hjernehalvdels pandelap styrer, hvad der sker i højre side af kroppen, mens højre sides pandelap styrer, hvad der sker i venstre side. Det er derfor almindeligt, at tumorer eller skader i en side af hjernen giver symptomer i kroppens modsatte side.

2. Tindingelapper (temporallapper)

Tindingelapperne sidder nederst lige over og foran øret. Det er her, vores høreindtryk bearbejdes. Tindingelappen er i øvrigt vigtig for vores sprog og hukommelse, og den sørger for at skabe mening i det, vi oplever.  '

3. Isselapper (parietallapper)

Isselapperne sidder midt i hjernen og har betydning for bearbejdelsen af sanseindtryk, løsningen af matematiske opgaver, evnen til at finde rundt samt evnen til at mærke arme og ben. Det er isselapperne (og frontallapperne), der lader os bruge tunge og mund til at forme lyde, når vi taler.

4. Nakkelapper (occipitallapper)

Nakkelapperne sidder bagerst i hjernen og har betydning for synet, fordi det er her, hjernen modtager og bearbejder visuelle indtryk.

Lillehjernen (cerebellum)

Lillehjernen sidder under storhjernen og har betydning for styring og koordination af bevægelser.

Mellemhjernen

Mellemhjernen ligger mellem storhjernen og hjernestammen. Her ligger tre af de dybe hjernestrukturer, nemlig thalamus, hypothalamus og hypofysen:

Hjernens opbygning og funktioner
  • Thalamus optager sanseindtryk og koordinerer information til og fra hjernebarken.
  • Hypothalamus styrer følelser og funktioner som f.eks. kropstemperatur, hormoner, stofskifte, tørst, sult, seksuel adfærd, frygt og vrede.
  • Hypofysen styrer kroppens hormonproduktion og kontrollerer således mange dele af kroppens vækst, udvikling og daglige funktion.

Kranienerver (hjernenerver)

Kranienerverne styrer forskellige funktioner såsom f.eks. lugte- og smagssans, syn, ansigtsmimik m.m. Kranienerverne er ikke en afgrænset del af hjernen, som de andre punkter, men tolv nervepar, der udgår fra hjernen.

Hjernestammen

Hjernestammen forbinder stor- og lillehjernen med rygmarven. Hjernestammen er ansvarlig for den automatiske kontrol af f.eks. vejrtrækning og blodtryk. Hjernestammen har også en betydning for bl.a. vågenhed, synkefunktion og ansigtsmuskler.

Note: Illustrationer udarbejdet af Charlotte Mannstaedt, Mannkind Aps.

Håndbog om kræft i hjernen
Hjernens opbygning og funktioner

Håndbogen er til alle, der rammes af en hjernetumor og deres pårørende. Den er udarbejdet af eksperter og hjælper dig til at stille relevante spørgsmål og krav til dine behandlere.

Hent håndbogen til patienter og pårørende