Hvordan er min mor økonomisk bedst sikret, når min far er gået bort?

23-07-2023

Spørgsmål:

Hej. Min far er uhelbredelig syg med en tumor,  og lægerne giver ham umiddelbart ikke meget lang levetid.

Jeg har spørgsmål i forhold til hvordan min mor bliver sikret bedst, når hun bliver alene. De er gift og har et hus sammen. De har tre børn. Hvordan skal vi som familie forholde os til tvangsarv. Mine forældre er begyndt at tale om at de skal sælge deres hus mens han stadig er i live. Det er jeg dog ikke helt enig i, da huset er en tryghed for min far og  jeg kan derfor blive bekymret for hvordan han vil reagere i nye omgivelser. Og derudover kender vi jo ikke hans sygdomsforløb. Men kan der være en økonomisk fordel ved at mine forældre sælger deres hus mens min far lever? De ved ikke hvordan de skal bo efter huset er solgt.

Jeg ser frem til at høre fra dig. Vh.

Svar:

Kære spørger

Jeg vil starte med at svare på den del af dit spørgsmål, der handler om arv/tvangsarv. Du skriver at dine forældre er gift, har et hus sammen og sammen har tre børn. Såfremt din far ikke har andre børn, dvs. særbørn fra tidligere forhold, skal din mor ikke skifte boet, når din far falder bort. Det betyder, at hun overtager din fars bodel, og at I børn ikke på nuværende tidspunkt skal have nogen arv efter jeres far. Først når din mor falder bort, vil I arve. Der skal altså ikke udredes nogen tvangsarv, hvilket måske kan betyde, at din mor bedre kan klare sig økonomisk og dermed også kan beholde huset. Det kaldes at sidde i uskiftet bo.

Om der er en økonomisk fordel ved at sælge huset på nuværende tidspunkt, er vanskeligt at svare på, men jeg forstår godt din bekymring i forhold til, at en flytning kan være en belastning for din far. Hvis dine forældre har en bankrådgiver, kan denne måske give yderligere råd og vejledning omkring den økonomiske del.

Bedste hilsner
Bente Toth Mouritzen
Socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter