Kan man selv bestemme, hvem der skal have udbetalt ens livsforsikringen?

06-11-2023

Vedr udbetaling af stor livsforsikring efter evt død - summen går her til tilbageblivende ægtefælle, men kan man skrive testamente, så man selv bestemmer, hvem der skal ha udbetalt forsikringen efter ens død? Fx låse pengene fast til mindre børn bliver myndige?

Kære spørger

Som udgangspunkt kan man selv beslutte, hvem der skal begunstiges ved udbetaling af evt. livsforsikringer. Det betyder, at du kan indsætte børn eller børnebørn som begunstigede i stedet for ægtefælle. Du kan fordele beløbet mellem flere, som du ønsker det. Hvis børn under 18 år arver, vil pengene automatisk blive indsat i et forvaltningsinstitut, indtil de bliver myndige.

Da jeg i sagens natur ikke kender dine forsikringsbetingelser, vil jeg anbefale dig at gå ind på selskabets hjemmeside og undersøge, hvordan du laver begunstigelseserklæringer. Du kan naturligvis også kontakte selskabet telefonisk og bede dem lave det for dig.

Bedste hilsner

Bente Toth Mouritzen
Socialrådgiver

Få hjælp fra vores socialrådgiver

Socialrådgiver Bente Toth Mouritzen er tilknyttet HjernetumorForeningen og svarer på spørgsmål om dine rettigheder som patient eller pårørende.

Send dit spørgsmål til vores socialrådgiver