Bliver man betegnet som hjerneskadet efter fjernelse af et glioblastom?

11-01-2022

Bliver man betegnet som hjerneskadet efter fjernelse af et glioblastom?

Den blotte tilstedeværelse af et glioblastom i hjernen påvirker hjernens funktion. Nogle gange er det meget tydeligt med påvirket førlighed, evne til at tale eller lignende. Andre gange er det mindre tydeligt, eksempelvis hvis det er få kognitive funktioner, der er påvirket. En operation kan hos nogen forværre påvirkningen, men en del oplever også bedring efter en operation, da hævelsen i hjernen mindskes og derved bedres funktionen.

Et glioblastom skader således hjernen, og en operation kan forværre denne skade men ikke altid. Den efterfølgende strålebehandling skader også hjernen. Man kan derfor med rimelighed betegnes som hjerneskadet, allerede når glioblastomet er konstateret, og dette vil uændret være tilfældet under og efter behandling. Hvor funktionsnedsættende skaden er, spænder dog meget vidt.

Bo Halle, overlæge