Skal jeg være bekymret for, at min kæreste får tilbagefald efter makroradial fjernelse af diffust astrocytom grad 2?

20-04-2022

Min kæreste fik I november konstateret en diffus astrocytoma grad 2 i højre side af hjernen på 3 cm i diameter. Blev opereret uden symptomer og i journalen står der alt er fjernet makro radikalt. Hvad er chancerne for det var det?

Skal vi altid være bange for det kommer igen, eller kan hun godt blive gammel med vores børn i et godt scenarie. Hun er 30 år.

Ønsker gerne et ærligt svar.

Trods en vellykket operation er der desværre altid risiko for, at et diffust astrocytom (grad 2) kan komme igen. Dette til trods for at der er foretaget makroradikal fjernelse. Det er dog det allerbedste udgangspunkt for fremtiden, hvis tumoren er ”fjernet”.

At kirurgen vurderer at tumor er ”makroradikalt fjernet” er godt, men det er vist i mange undersøgelser, at dette er ganske vanskeligt at vurdere under operationen. Derfor er det den første scanning efter operationen, man bør fokusere mest på i forhold hvor stor en del af tumoren, der rent faktisk er fjernet.

Mvh.

Bo Halle, overlæge