Hvordan ved man, at en ny tumor er langsomt voksende?

Overlæge Bo Halle fra HjernetumorForeningens ekspertpanel har svaret på dette spørgsmål.

""

Spørgsmål

Jeg har i september fået scannet min hjerne først i CT scanner og der efter i MR scanner. Jeg har fået diagnosen intrakranielt meningeom uden yderlige undersøgelser, og skal til kontrol scanning efter 6 måneder. Kan man være sikker på diagnosen ud fra billeder, og hvordan kan man vide at den er langsom voksende når den lige er fundet?

Svar

I udgangspunktet kan man aldrig være 100% sikker på en diagnose, medmindre der er taget en vævsprøve, og denne er analyseret korrekt. Sikkerheden ved en meningeom-diagnose på baggrund af en MR scanning med kontrast er dog høj. Formodede meningeomer følges i udgangspunktet efter retningslinjer fastlagt nationalt. Her tilrådes MR-kontrol efter 3-6 mdr, 1 år, 3 år, 5 år, 7 år og 10 år. Den indledningsvise tidlige scanning (3-6 mdr) laves netop så tidligt, for at finde de tumorer der mod forventning vokser hurtigt.

Vh Bo

For medlemmer

Er du medlem af HjernetumorForeningen, kan du spørge vores tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål