Hvor får jeg hjælp og træning af mine kognitive problemer - koncentration, udholdenhed mm.?

06-11-2020

Spørgsmål:

Hvor får jeg træning af kognitive problemer? Kræver det henvisning – og i så fald af hvem?

Jeg har fået fysisk træning, men har behov for træning af koncentration, overblik og udholdenhed.

Svar:

Kære "spørger"

Gode spørgsmål, hvilket desværre kræver et langt svar.

Det afhænger af mange ting, hvor og hvordan man får kognitiv træning efter endt hospitalsbehandling. Det afhænger bl.a. af, om der blev lavet en genoptræningsplan, da man blev udskrevet fra hospitalet, samt om genoptræninsgplanen beskrev et behov for kognitiv træning, og hvilken kommune man bor i. Reglerne er sådan, at hvis hospitalet har lavet en genoptræningsplan til kommunen, så skal kommunen leve op til det, der står i genoptræningsplanen, men måden kommunen gør det på afhænger selvfølgelig af behovene (fx motoriske problemer, synsproblemer, kognitive problemer eller andet), men det afhænger også af, hvordan "kommunen læser" genoptræningsplanen, samt hvilke genoptræningssteder kommunen har tilknyttet.

Hvis du vil vide helt præcist, hvordan din kommune er indrettet, så vil jeg opfordre til, at du kontakter din kommunale hjerneskadekoordinator, der kan betragtes som en kommunal kontaktperson, og som gerne skulle have et overblik over de kommunale muligheder i lige din kommune. Du kan finde navn og kontaktoplysninger på alle kommunale hjerneskadekoordinatorer på socialstyrelsens hjemmeside:

Hvis der ikke er lavet en genoptræningsplan, efter du blev udskrevet fra hospitalet, så afhænger mulighederne for at få lavet en genoptræningsplan bl.a. af, hvor længe der er gået siden, du blev udskrevet fra hospitalet. Hvis det er inden for få måneder, kan du henvende dig til den afdeling, du blev udskrevet fra og fortælle, at du siden udskrivelse (og efter du har prøvet dig selv af i mere komplekse hverdagsaktiviteter) er blevet opmærksom på, at du har nogle kognitive udfordringer og formentlig også et behov for kognitiv rehabilitering. Så skal de lave genoptræningsplanen eller sende dig et relevant sted hen.

Hvis der er gået mere end 3 måneder, er reglerne lidt anderledes og her afhænger det så af, hvilken region, du bor i. Som udgangspunkt bør hver region i DK have et "neurologisk tilbageløbsambulatorium", som netop skal opsamle de patienter/borgere, der af en eller anden grund ikke fik lavet en (fyldestgørende) genoptræningsplan ved udskrivelse, og hvor der efterfølgende skønnes at være et rehabiliteringsbehov. Det er en del af de nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

I Region Hovedstaden ligger det neurologiske tilbageløbsambulatorium på Hvidovre Hospital. Du skal henvises af din praktiserende læge eller en hospitalslæge, men hvis du er i tvivl til at begynde med, kan du starte med at kontakte ambulatoriet og spørge om, hvordan du kommer videre:

Christina Malling Engelmann, neuropsykolog

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer