1. gangs kramper står noteret i min mands journal, vil det sige det er forventeligt med flere?

31-10-2017

1. gangs kramper står noteret i min mands journal, vil det sige det er forventeligt med flere, trods Keppra 500 mv x 2?

Man bruger udtrykket "1. gangs kramper" hos en patient, som ikke har haft epileptiske anfald tidligere i sit liv og som nu har fået påvist en hjernetumor. Når man har fået påvist et glioblastom og har haft et krampeanfald vil man - uanset at man er blevet opereret og har fået strålebeh. m.m. - være i risiko for at udvikle kramper igen.

Behandling og forebyggelse af epilepsi hos en hjernetumorpatient foregår i regi af den neurologiske afdeling, hvortil man er knyttet.

Neurologerne råder over meget virksomme lægemidler (herunder keppra, der også kaldes levetiracetam), som er med til at reducere risikoen for kramper. På neurologisk afdeling er man meget opmærksom på, om patient eller pårørende beskriver, at der har været kramper eller bare optræk til kramper, så opsporing- og kontrol af epilepsi er et af de vigtige formål med at have tilknytning til en neurologisk afdeling, når man er hjernetumorpatient.

Søren Møller, kræftlæge