Hvad kan en hygrom efter operation i hjernen skyldes?

18-10-2019

Min far har efter en operation fået en hygrom i venstre side i hjernen, hvor han er opereret. Snart 4 mdr efter er det ikke aftaget. Nu har han så også fået en hygrom i højre side. Hvad kan det skyldes? Og kan de give kognitive udfald?

Det er vanskeligt at svare på, ud fra de oplysninger du giver mig. Jeg antager, at der har været tale om en operation for en hjernetumor. Her ser man nogle gange, at der efterfølgende danner sig en ansamling af hjernevæske eller gammelt blod på hjernens overflade. Dette benævner man ofte et hygrom. Der kan være flere årsager, som eksempel at der efter tumoroperationen er et hulrum der kommunikerer til hjernens overflade. Dette fyldes med væske fra blodkarrene. En anden mulighed er at den hjernehinde (arachnoidea), der normalt holder hjernevæsken tæt inde omkring hjernen, er defekt efter operationen. Herved lægger væsken sig ud over hjernens overflade i langt videre omfang end vanligt. Der kan også være andre årsager.

Et hygrom kan godt give kognitive udfald men gør det ikke nødvendigvis. En hjernetumor eller følger efter en hjernetumoroperation kan også give kognitive udfald. Så hvilken/hvilke årsager, der gør sig gældende for din far, kan være vanskeligt at afgøre.

Bo Halle, neurokirurg