Hvis man får kvalme efter fjernelse af tumor på lillehjernen, hvad er årsagen?

06-06-2017

Hvis man får kvalme efter fjernelse af tumor på lillehjernen, hvad er årsagen?

Kroppens bevægelser og balance koordineres i et samspil mellem lillehjernen og storhjernen. En påvirkning af lillehjernen som følge af iltmangel eller tryk fra en tumor eller anden sygdom i hjernen kan give symptomer som er karakteristiske: ukoordinerede bevægelser (som feks ukoordineret gang og svækkelse af finmotorikken), svimmelhed og kvalme.

Det er således et relativt følsomt område af hjernen og kvalme er ikke et usædvanligt symptom, når den er påvirket eller har været det. Gener efter operationer bliver i nogle tilfælde bedre med tiden. Desuden findes der mange lægemidler som er effektive mod kvalme, men det er noget, som du kan drøfte med de læger, der har behandlet dig.

Mvh
Søren Møller, kræftlæge