Hvornår bliver man scannet efter operation, stråleterapi og kemo?

12-06-2018

Hvornår bliver man scannet efter operation, stråleterapi og kemo?

Patienter, som har modtaget 30 strålebehandlinger for glioblastom, bliver normalt MR-scannet tre måneder efter endt strålebehandling.

Dette svarer til det tidspunkt, hvor de har modtaget de første to serier kemoterapi med temozolomid og står for at skulle starte den tredje serie, hvis der altså ikke har været forsinkelser pga f.eks. blodprøvesvar el lign. At man først scanner tre måneder efter strålebehandlingen skyldes, at virkningerne af strålerne på det raske hjernevæv i mange tilfælde kan ligne tumorvæv og faktisk være umuligt at skelne fra et tilbagefald af sygdommen. Man kalder fænomenet for 'pseudo-progression' fordi det ligner (sygdoms-)progression, men ikke er det. Pseudo-progression begynder normalt at svinde ind igen efter et antal uger.

Tolkningen af scanningsbillederne efter strålebehandling kan være vanskelig selv for erfarne læger. Derfor vil man mange steder - hvis der synes at være tilkommet nye forandringer på billederne - rutinemæssigt planlægge endnu en scanning kort tid efter (4-8 uger), for at se udviklingen i tingene.

I sjældnere tilfælde kan lægerne dog mistænke tilbagefald allerede inden det planlagte scanningstidspunkt, og der kan det naturligvis være nødvendigt at foretage MR scanning.

Søren Møller, kræftlæge

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer