Kan Chernobyl-ulykken være årsagen til et glioblastom?

09-05-2017

Min mand blev diagnostiseret med glioblastoma grade 4 i 2013, havde udslet på overkroppen og armene 2 år før, uden man vidste hvad det var. Kunne Chenobyl have været grunden?

I 2006 – tyve år efter Chernobyl ulykken – udgav Verdenssundhedsorganisationen (WHO) en rapport, som forsøgte at sammenfatte den tilgængelige viden om de sundhedsskadelige effekter af ulykken. Et hovedbudskab var, at forekomsten af kræft i skjoldbruskkirtlen var betydeligt forøget efter ulykken i områderne tættest på Chernobyl (Hviderusland, Ukraine og Rusland).

Derimod har man ikke med sikkerhed kunnet påvise øget forekomst af andre kræftformer hverken i nærområderne eller i det øvrige Europa. Dette gælder også  hjernetumorer, som man fra undersøgelse fra Hiroshima og Nagasaki og studier af børn, som har modtaget strålebehandling mod hovedet, ved kan være associeret til stråling. Men fordi alverdens kræftsygdomme jo også fandtes før ulykken og fordi lægevidenskaben og lægernes mulighed for at stille dianoser er bedret så meget i forhold til før ulykken, er det en meget vanskelig øvelse at lave præcise sammenligninger og endnu vanskeligere er det, at påvise en årsagssammenhæng. Desuden ved man, at der kan gå mange år fra udsættelse for stråling til udvikling af kræft. Vi har – med andre ord – måske ikke set den fulde skadelige effekt af Chernobyl endnu.

Man ved dog, at forekomsten af hjernetumorer (i Danmark og andre lande) er stigende år for år og har været det siden i hvert fald 1974. Men der har ikke været nogen ændring i stigningshastigheden efter Chernobyl (eller efter udbredelsen af mobiltelefoner, for den sags skyld).

Man kender ikke til at udslet på huden skulle være en 'forvarsel' om en hjernetumor, så jeg ville ikke vurdere, at der har været nogen sammenhæng mellem de to sygdomme hos din mand.

Søren Møller, kræftlæge