Min far ønsker ikke en biopsi pga. risikoen for blødninger. Kan han få behandling uden en biopsi?

29-03-2021

Min far har fået konstateret glioblastom grad IV. Tumoren sidder, så der er stor risiko for alvorlige blødninger ved biopsi. Han har fået af vide, at der ikke er nogen mulig behandling uden biopsi, hvilket han ikke ønsker med den store risiko.

Er der ikke noget, man kan gøre for at sinke udviklingen af tumor uden biopsi?

Generelt er det således, at kræftbehandling ikke påbegyndes, medmindre man kender den præcise diagnose. Diagnosen kan kun stilles endeligt ved en biopsi. Når det er sagt, er der udvalgte tilfælde, hvor man trods manglende biopsi vælger at behandle; ex. ved en tumor i hjernestammen som MR-mæssigt er helt typisk for et hjernestamme-gliom. Det er kun i meget sjældne tilfælde, at man vælger den strategi.

I din fars tilfælde lyder det som om, at der er et tilbud om en biopsi, men at han ikke ønsker dette. Det er jo en individuel beslutning, som han forventeligt har fået forklaret konsekvenserne af. I et sådant tilfælde er der ikke meget, man kan gøre i det etablerede system. Man kan muligvis finde private aktører i udlandet som mod betaling gerne vil tilbyde behandling. Dette vil jeg dog ikke anbefale.

Det vigtigste bør i mine øjne være, at din far har taget sin beslutning på et oplyst grundlag. Risikoen for en alvorlig blødning ved en biopsi er under 5% så derfor er risikoen ikke stor. Det bør han vide, når han siger nej tak.

Bo Halle, neurokirurg