Min far lider af at det "brænder" i hans krop pga. hans gliom. Hvad kan vi gøre?

06-02-2019

Min far har en gliomer grad 2, som sidder i højre side, midt inde i hjernen, ved det der styrer føle og motorik i venstre side, og lider voldsomt af at det “brænder” i hans tarme og hans krop det er så smertefuldt for ham, og vi aner ikke hvad vi kan gøre.

Det lyder som om at tumor har relation til de såkaldte basale ganglier, som er en gruppe nervecellekerner beliggende midt (dybt) i storhjernen. De koordinerer bl.a. kroppens bevægelser og har betydning for følesansen også...

Den måske mest effektive måde at kontrollere symptomer som følge af lavgradsgliom (som grad 2 betegnes), er at få bragt sygdommen under kontrol. Et oplagt forslag vil være strålebehandling, hvis det da ikke allerede er givet. Kemoterapi kan også af og til give effektiv symptomlindring, men måske har det også været afprøvet.

Det kan man drøfte med den behandlende onkologiske afdeling. Endelig findes der lægemidler, der kan have symptomatisk effekt mod nervesmerter (som det må siges at være i din fars tilfælde). Det kan dreje sig om de såkaldte tricycliske antidepressiva eller gabapentin/pregabalin. På neurologisk afdeling har man en særlig ekspertise i brugen af disse lægemidler og jeg vil anbefale jer at bede om en lægesamtale dér, da tilstanden – som du beskriver – er meget ubehagelig.

Vh
Søren Møller, kræftlæge