Min mands balance er helt i bund efter operation. Hvad kan han gøre?

01-07-2019

Min mands balance er helt i bund efter operation for hjernetumor.Hvad skal vi gøre for at genvinde balancen? Og hvor lang tid tager det at genoptræne?

Vores balance opretholdes af sanseindtryk fra tre områder: synssansen, balancesansen i det indre øre og sanser fra vores hud og led.

Når hjernen ikke opfatter alle sanseindtrykkene som den plejer, vil man opleve påvirket balance.

Balancetræning er som udgangspunkt meget effektivt, men for at kunne træne balancen på en sikker og effektiv måde, er man nødt til at vide netop hvilke sanseindtryk, som er påvirket. Det er derfor ikke muligt at give et klart svar på hvad I kan gøre, ej heller hvor lang tid det vil tage at genoptræne, da det kræver en grundigere undersøgelse af en læge eller fysioterapeut.

Såfremt din mand oplever så store balanceproblemer, at han er faldtruet, eller det på anden vis påvirker jeres hverdag negativt, skal I kontakte jeres neurologiske afdeling. De vil være i stand til at undersøge hvilke sanser, som er påvirket og derfra henvise til en fysioterapeut med henblik på balancetræning. De vil også tage stilling til, om der er nogle hjælpemidler, som midlertidigt kan gøre det nemmere for jer at leve med din mands balanceproblemer.

Vh
Anders Hansen, fysioterapeut